Рада зустрітись з Вами у своєму блозі! Сподіваюсь, Вам буде цікаво подорожувати його сторінками, знаходити для себе щось нове, поглибити знання із англійської мови, разом зі мною пережити певні події з життя вчителя або згадати про те, що було незабутнього. Надіюсь, Ваша подорож буде корисною. Приємного Вам спілкування і сонячного настрою на кожен день!

Класний керівник




Виступ на МО класних керівників

Несватківська філія
КЗ „Олександрівське НВО №2”

  
Соціально-педагогічні основи захисту прав дитини


Підготувала
класний керівник 8 класу
Гетьманець І.М.


Нині актуальним є завдання щодо удосконалення правового забезпечення захисту прав дітей і молоді. По-перше, існує проблема недостатнього забезпечення нормативно-правової бази щодо аспектів дитинства і молоді (наприклад, неопрацьованість питань із працевлаштуванням молоді). По-друге, багато існуючих правових актів «не спрацьовують», не гарантуючи тим самим реалізації тих чи інших прав, що дає підставу говорити про порушення прав дітей і молоді.
Один з фундаментальних показників правової держави -- захист інтересів і прав дітей і молоді. Захистити і зберегти фізичне, психічне й соціальне здоров'я підростаючого покоління -- це завдання не тільки соціально-педагогічне, а й державне. Тому істотною проблемою є соціально-правовий захист прав дитинства і юнацтва, а саме:
- здійснення державної соціальної дитячої і молодіжної політики (соціальна політика з питань дитинства і молоді);
- реалізація спеціальних державних дитячих і молодіжних комплексних і цільових програм державного й місцевого рівнів («Діти України», «Обдаровані діти», «Надія»);
- створення соціальних служб чи спецслужб для захисту прав дітей і молоді (наприклад, українська секція прав захисту дітей Міжнародного товариства по захисту прав людини, служба «Родинний дім»);
- створення нормативно-правової бази для захисту прав дітей і молоді;
- удосконалення законодавчого забезпечення захисту прав дітей і молоді.
Основними Документами нормативно-правової бази для захисту прав дітей і молоді є: Декларація прав дитини (1959); Конвенція ООН про права дитини (1991); Всесвітня декларація про забезпечення виживання, захисту і розвитку дітей (1990); Конституція України; Декларація про загальні основи державної молодіжної політики в Україні (1992); Закон України «Про сприяння соціальному становленню і розвитку молоді в Україні» (1993); Закон України «Про освіту» (1991).
Для ефективного захисту прав дітей і молоді треба розібратися, в чому відмінність між захистом прав людини і прав дитини.
Специфіка соціально-педагогічного захисту прав дітей і юнацтва полягає в послабленні для дітей і молоді негативних наслідків тих процесів, що відбуваються в суспільстві, і забезпеченні реалізації їхніх інтересів і життєво важливих потреб завдяки створенню нових соціальних інститутів і видозміні існуючих.
Проблема захисту прав підростаючого покоління -- загальносвітова проблема зі значною історією існування. У її розвитку виділяють ряд тенденцій, а саме:
1. Гуманізація і глобалізація в підходах до проблеми захисту прав: рух від індивіда в конкретній соціальній ситуації до бачення людини в широкому соціальному розумінні -- у її зв'язку з природою, суспільством, космосом. Тобто у світлі пріоритетів загальнолюдських цінностей відбувається рух до розв'язання проблем глобального, планетарного характеру. Проілюструємо проблему захисту прав на прикладі конфлікту двох сусідів. Наприклад, один із сусідів білий європеєць, християнин і фахівець високої кваліфікації, а інший -- африканець, мусульманин і низькооплачуваний працівник. У процесі спілкування в них можуть виникати проблеми і навіть конфлікти, у розв'язанні яких можливе обмеження прав учасників. Дані проблеми повинні вирішуватися не тільки через внесення коректив у конкретну ситуацію, а й шляхом розв'язання глобальних проблем етнічної, конфесійної взаємодії у світі.
2. Одним з основних принципів є принцип самодопомоги. Його суть полягає в тому, що як ніхто не може жити чи вмерти за іншу людину, так ніхто не може й допомогти іншому, якщо ця допомога не буде прийнята.
Одним з популярних світових рухів у даний час стали групи самодопомоги. Організація самодопомоги охопила різні соціальні сфери й верстви суспільства. У цьому ключі особливе місце посідають соціально-психологічні й соціально-педагогічні аспекти:
- те, як людина ставиться до себе й до людей, як сприймає своє місце у сипі,
- чи усвідомлює свої позиції; чи відповідає за те, що з нею відбувається. Іншим аспектом є організаційна діяльність, що охоплює планування самодопомоги, постановку й досягнення мети, аналіз і корекцію.
Говорячи про соціально-педагогічний захист дитинства і юнацтва, виділяють такі напрями:
1. Загальноосвітній напрям, перед яким стоїть завдання створити умови для інтелектуального, духовного й фізичного розвитку особистості. Цей напрям може реалізуватися в основній, позашкільній і професійній освіті; здійснюватися через розгортання мережі дитячих, підліткових, молодіжних об'єднань, курсів, секцій, клубів, через створення спеціальних служб, експедицій (екологічних, археологічних і етнографічних). Велику роль у формуванні еліти нації відіграють програми підтримки обдарованих дітей: конкурс «Нові імена», конкурси молодих учених; збірники молодих учених, журнали, газети для дітей і молоді.
Важливою є можливість підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів. Вона реалізується через існуючі програми стажувань, курсів, наукових відряджень.
Істотним доповненням до основної освіти є система освіти позашкільної, регламентована Законом України «Про позашкільну освіту».
2. Виховно-профілактичний напрям ґрунтується на виявленні несприятливих психолого-педагогічних і соціальних факторів, що можуть детермінувати відхилення в фізіологічному, психічному, духовному й соціальному розвитку. Метою діяльності в цьому напрямі є профілактика фізичного й соціального нездоров'я. Об'єктами особливої уваги в цьому відношенні стають полікультурне (поліконфесійне) співтовариство; низькозабезпечений, неінтелектуальний асоціальний прошарок суспільства, місця компактного проживання етнічних меншин; середовище в місцях ув'язнення, виправно-трудових установах.
З кожним із зазначених об'єктів пов'язана певна система діяльності, зумовлена соціальними факторами, особливостями середовища і груп, що в них перебувають. Так, місця компактного проживання кримських татар, які повернулися останнім часом з місць депортації, характеризуються наявністю недобудованого житла, відсутністю комунікацій, інфраструктури; недостатнім медичним і побутовим обслуговуванням (а найчастіше воно відсутнє взагалі); відсутністю дитячих дошкільних і шкільних закладів. Наслідком такого становища є висока кількість захворювань (наприклад, туберкульоз); слабке здоров'я дітей і молоді; невисокий інтелектуальний і культурний рівень, недостатня соціальна розвиненість. На цьому ґрунті надалі поглиблюються різноманітні соціальні й соціально-педагогічні проблеми: від низької успішності в школі до високого рівня злочинності в суспільстві й інших негативних явищ.
На ситуацію можна впливати різними способами, у тому числі й у означеному виховному профілактичному напрямі. Розв'язанню проблем такого спрямування сприятимуть:
- організація національної школи в місцях компактного проживання етносу (вона може виконувати функції клубу);
- організація дитячого садочка (можливо, домашнього);
- виїзд медичних бригад;
- мобільні консультаційні пункти за участю різних фахівців;
- групи само і взаємодопомоги;
- залучення молоді до занять спортом, творчістю, волонтерський рух.
3. Психолого-педагогічно-охоронний напрям існує на противагу каральним засобам. Він передбачає захист неповнолітніх з відхиленнями в поведінці; дітей, підлітків, молоді, які зазнали насильства, так званих жертв насильства (домашнього, сексуального й іншого); молоді, що повернулася з місць позбавлення волі.
Цей напрям реалізується так:
- створення консультаційних пунктів (юридичні, психологічні консультації), де роз'ясняють права, пільги, проводять профорієнтацію;
- проведення бесід, лекцій, лекторіїв (формують відповідальне ставлення, наприклад, до батьківських обов'язків, до власного здоров'я і т. д.);
- координація зусиль різних відомств для надання соціальної допомоги дітям-сиротам, дітям-інвалідам, молодим інвалідам; родинам: молодим, інвалідів, багатодітним, неповним родинам; жертвам катастроф (екологічних); біженцям, депортованим;
- створення мережі соціальних служб для молоді й населення (наприклад, центрів соціальної служби для молоді, спеціальних служб, волонтерського руху).
Особливу увагу в світі зараз привертає та частина молоді, що перебуває у в'язницях, слідчих ізоляторах, виправно-трудових установах. Ряд дослідників і практиків у галузі соціальної роботи розцінюють тюремне ув'язнення людини як шкоду не тільки для неї, а й потенційно всьому суспільству. Адже людина, потрапивши до в'язниці, втрачає зв'язки з навколишнім світом, роботу, спеціальність, родину, дім. Перебуваючи в кримінальному середовищі, особистість криміналізується. Повертаючись на волю, вона несе весь цей негатив у середовище свого існування, найчастіше робить нещасливими своїх близьких і тих, хто поруч. Найуразливішою групою серед ув'язнених є молодь. Серед неповнолітніх ув'язнених високий рівень самогубств і каліцтв.
Значну роль у реабілітації ув'язнених відіграють неурядові громадські організації і соціальні служби. Це відбиває закономірну загальносвітову тенденцію. Наприклад, у Європейських тюремних правилах підкреслюється, що «адміністрація повинна здійснювати свою діяльність у тісному співробітництві із соціальними службами і соціальними організаціями, покликаними допомогти звільненим ув'язненим відновити своє місце в суспільстві» (Правило 89).
Засобом ресоціалізації засуджених може виступати і Церква. І якщо для світового досвіду соціальної роботи це не є новим, то для країн пострадянського простору даний напрям нині починає активно освоюватися.
Для ефективного соціально-педагогічного захисту прав дітей і молоді треба враховувати: регіон; актуальні й найбільш типові проблеми (домашнє насильство, торгівля жінками, реалізація права на освіту, подолання бідності); існуючі категорії дітей і населення, які потребують захисту.
Механізми захисту прав реалізуються за такою схемою: виявлення порушень права -- планування стратегії -- визначення тактики -- реалізація захисту.
Ефективним засобом підготовки дітей і молоді до захисту своїх прав є тренінги реалізації прав.
На них можна організувати як просвітницьку роботу щодо ознайомлення з правами, шляхами їх реалізації і захисту, так і навчання за спеціальними методиками.
Досвід показує, що, на жаль, існуюча традиційна система не дає учням достатніх знань і вмінь у цій галузі, чим і пояснюється тотальна юридична безграмотність і правова безпорадність молоді.
Перспективні напрями соціально-педагогічного захисту прав дітей і молоді
Як перспективні напрями соціально-педагогічного захисту прав дітей і молоді можна виділити такі:
- освіта (що таке право, які бувають права, співвідношення прав і обов'язків);
- навчання реалізації своїх прав;
- навчання захисту своїх прав (можливі форми: лекції, бесіди, тренінги, клуби);
- реалізація психологічної допомоги (засудженим, жертвам, їхнім родинам).




Папка роботи класного керівника

ЗМІСТ


І Методика роботи класного керівника. 

1 Методика роботи класного керівника. Загальні положення.
2 Методика роботи класного керівника. Організація діяльності.
3 Посадова Інструкція класного керівника.
4 Основні завдання та пріоритетні напрямки роботи класного керівника.
5 Основні функції класного кервника.
6 Зміст виховної роботи класного керівника.
7 Організація і методика виховного процесу.

ІІ Пріоритетні напрямки діяльності класного керівника. 

1 Структура циклу управлінської діяльності класного керівника.
2 Психолого-педагогічні аспекти діяльності класного керівника.
3 Прогнозування роботи з учнівським колективом.
4 Визначення мети і завдань діяльності класного керівника.
5 Визначення змісту, вибір мети, методів, форм організації життєдіяльності класу
6 Планування НВП, загальна характеристика діяльності і засобів її здійснення
7 Методика планування. Оформлення плану роботи класного керівника.
8 Зміст, форми і структура плану виховної роботи.

ІІІ Рекомендації щодо здійснення аналізу виховної роботи класним керівником. 

1 Самоаналіз виховної діяльності класного керівника.
2 Орієнтовна схема аналізу виховного заходу.
3 Самоаналіз діяльності класного керівника.
4 Схема психолого-педагогічної характеристики класу.
5 Схема психолого-педагогічної характеристики учня.
6 Зразок написання характеристика учня.

ІV Організація виховної роботи класного керівника. 

1 Циклограма роботи класного керівника
2 Орієнтовний перелік документів класного керівника
3 Пам'ятка для класного керівника щодо проведення виховних годин
4 Орієнтовна тематика класних зборів, виховних годин, бесід, лекцій
5 Декалог класного керівника
6 Структурні компоненти аналізу виховної роботи в класі
7 Тема виховної роботи, над якою працюють педагоги школи, району
8 Основні стратегічні напрямки роботи класного керівника
9 Завдання методичного об'єднання класних керівників
10 Режим роботи школи. Розклад дзвінків
11 Схема безпечного шляху до школи
12 Розклад уроків класу на І, ІІ семестр
13 Розклад уроків класного керівника
14 Відомості про учнів
15 Відомості про батьків учнів
16 Склад батьківського активу
17 Список учителів, які викладають у класі
18 Організація роботи шкільних гуртків
19 Зайнятість учнів у гуртках
20 Список активу учнівського самоврядування. Перелік обов'язків учнів класу
Соціальний паспорт класу

V Організація роботи із соціальнонезахищеними категоріями учнів класу 

1 Перелік соціальних категорій
2 Соціальний паспорт класу
3 Діагностична карта соціального статусу учнів
4 Анкета для визначенні соціального статусу учня
5 Діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування
6 Діти-інваліди
7 Діти-напівсироти
8 Діти, що постраждали внаслідок аварії на ЧАЕС
9 Діти з багатодітних сімей
10 Діти, які виховуються матерями-одиначками
11 Діти, які виховуються в неповних сім'ях
12 Список учнів, схильних до девіантної поведінки
13 Список учнів групи ризику
14 Робота з учнями, які схильні до девіантної поведінки
15 Список соціально неспроможних сімей
16 Список сімей, які забезпечують правильна сімейне виховання
17 Карта здоров'я учнів класу
18 Забезпечення учнів класу підручниками


Немає коментарів:

Дописати коментар